Logo
Zostań autorem

Koszyk jest pusty

0

Kategorie

  • Chcesz się dzielić wiedzą?

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła? Kliknij tutaj
mężczyna nagrywa wideomężczyna nagrywa wideo

Jak skutecznie zakończyć swój kurs online?

Zakończenie kursu online często ogranicza się do dostarczenia kursantowi certyfikatu, krótkiego podsumowania materiału i zachęty do dalszego rozwijania umiejętności. Takie podejście z pewnością nie jest optymalne, ani z perspektywy twórcy, ani tym bardziej osoby realizującej kurs. 


Nie myśl o tym etapie kursu, jak o czymś, co po prostu powinno się w nim znaleźć bo pasuje do typowej konwencji - wstęp, rozwinięcie, zakończenie. Pomyśl o ostatniej lekcji Twojego szkolenia, jak o potężnym narzędziu marketingowym, które może sprawić, że kursant kupi kolejny Twój kurs. Dobrze zaplanowane zakończenie kursu może przynieść nie tylko większe zyski, ale także zbudować silną społeczność zadowolonych i lojalnych klientów. 


W tym artykule odkryjesz, jak skutecznie zakończyć kurs online, aby nie tylko zadowolić klientów, ale także otworzyć przed nimi i sobą nowe perspektywy.

 

Dlaczego zakończenie kursu jest tak ważne?

Zakończenie kursu online to nie tylko formalność, ale kluczowy moment, który może zadecydować o dalszej relacji z klientem. Warto zatem zrozumieć, dlaczego powinniśmy poświęcić temu etapowi szczególną uwagę:

 

Utrwalenie wiedzy - podsumowanie kursu pozwala uczestnikom na przypomnienie sobie najważniejszych elementów i tematów, które zostały poruszone w kursie

 

Zbudowanie autorytetu - profesjonalne zakończenie wzmacnia postrzeganie Ciebie, jako eksperta w danej dziedzinie.

 

Motywacja do dalszej nauki - skutecznie skonstruowane zakończenie może zachęcić klientów do kontynuacji edukacji z Tobą.

 

Zwiększenie sprzedaży - poprzez zaproszenie do dalszej współpracy, masz szansę na zwiększenie sprzedaży kolejnych produktów i usług.

 

Dobre recenzje - zadowoleni klienci są bardziej skłonni do wystawienia pozytywnych opinii, co przekłada się na lepszą reputację kursu.

 

Jak nie kończyć kursu online?

Zanim przejdziemy do dobrych przykładów, na początek trochę tych złych. W końcu lepiej uczyć się na błędach… i to tych cudzych. Zbyt często kursy kończą się po prostu w sposób nijaki i nudny, co zniechęca uczestników i odbiera szansę na zbudowanie długotrwałych relacji. Aby tego uniknąć, warto postarać się, by zakończenie kursu było wyjątkowe, zostawiało pozytywne wrażenie i zachęcało do dalszej współpracy. Oto kilka błędów, których należy unikać w ostatnich lekcjach kursu:


Krótki, ogólny, zdawkowy komunikat: „Dziękuję za wspólną drogę. Powodzenia na teście. Do zobaczenia, może gdzieś, może kiedyś, Cześć!.”

Brak podsumowania: Nie przypominając klientom, czego się nauczyli, tracisz okazję do umocnienia zdobytej wiedzy.

Brak wezwania do działania i zachęty do dalszej nauki: Nie zapraszając do dalszej współpracy, pozbawiasz siebie i klientów wielu korzyści.

 

 

kobieta nagrywa wideo telefonemkobieta nagrywa wideo telefonem

Skuteczne zakończenie kursu w dwóch krokach

1. Podsumowanie całego kursu


Podsumowanie kursu online powinno zawierać wszystkie kluczowe elementy, które klient przerobił. Skuteczne podsumowanie pozwoli uczestnikom lepiej utrwalić zdobytą wiedzę i zobaczyć, jakie umiejętności zdobyli. Oto, jak to zrobić:


Przypomnienie głównych tematów: Przeprowadź uczestników przez cały proces, krok po kroku.

Podkreślenie osiągnięć: Pokaż, co udało się osiągnąć, jakie umiejętności zostały zdobyte.

Zastosowanie praktyczne: Wskaż, jak zdobyta wiedza może być wykorzystana w praktyce.


2. Zaproszenie do dalszej współpracy


Druga część skutecznego zakończenia kursu online to zaproszenie klientów do dalszej współpracy. To doskonała okazja do przedstawienia kolejnych możliwości, które mogą zainteresować uczestników i zwiększyć Twoje zyski, jako twórcy. Oto, jak to zrobić:


Przedstawienie dalszych możliwości: Powiedz, co jeszcze możesz zaoferować - kolejne kursy, konsultacje, mentoring.

Budowanie autorytetu: Przypomnij o swoich osiągnięciach i doświadczeniu w danej dziedzinie.

Wezwanie do działania: Zachęć klientów do podjęcia kolejnych kroków, np. zapisania się na kolejny kurs, czy kontaktu w sprawie konsultacji.

 

Przykład skryptu do zakończenia kursu

Aby lepiej zobrazować, jak powinno wyglądać skuteczne zakończenie kursu, przedstawiamy przykład skryptu, który zawiera zarówno podsumowanie, jak i zaproszenie do dalszej współpracy:


,,Gratuluję ukończenia kursu! W ciągu ostatnich kilku tygodni przerobiliśmy mnóstwo materiału. Przypomnijmy sobie najważniejsze z nich : [lista tematów]. W tym czasie zdobyłeś wiedzę i wartościowe umiejętności, które pomogą Ci [lista zadań, problemów, które one rozwiązują]. To niesamowite, ile osiągnęliśmy razem! Jeśli podobał Ci się ten kurs, mamy dla Ciebie jeszcze więce ciekawych szkoleń. Zapraszam do [kolejny kurs, konsultacje, etc.]. Sprawdź też moje media społecznościowe, gdzie również na bieżąco dzielę się wiedzą z tych tematów. To świetne miejsce, aby być na bieżąco z nowymi materiałami.”

 

kobieta przeglądająca media społecznościowekobieta przeglądająca media społecznościowe

Wykorzystaj media społecznościowe

W dzisiejszym cyfrowym świecie media społecznościowe są nieodłącznym elementem skutecznego marketingu i budowania trwałych relacji z klientami. Zakończenie kursu online to idealny moment, aby zaprosić uczestników do śledzenia Twojej działalności na różnych platformach społecznościowych. Dzięki aktywnej obecności w mediach społecznościowych możesz nie tylko utrzymać kontakt z kursantami, ale także zwiększyć ich zaangażowanie, budować lojalność i promować swoje kolejne kursy.

 

Pamiętaj, że każdy kanał społecznościowy ma swoje unikalne cechy i możliwości, które warto wykorzystać. W końcowym wideo lub komunikacie po zakończeniu kursu, wymień wszystkie dostępne kanały społecznościowe, na których jesteś aktywny: Zakończenie kursu online to wyjątkowa okazja, aby zostawić trwałe, pozytywne wrażenie na uczestnikach i otworzyć przed nimi drzwi do nowych możliwości. Wykorzystując te element kursu mądrze możesz zyskać nie tylko Ty, ale też Twoi kursanci. 

 

Zamiast krótkich i ogólnych komunikatów “do każdego i do nikogo”, postaw personalizację i pełne podsumowanie kursu, które przypomni o kluczowych tematach i osiągnięciach. Zaproś swoich klientów do dalszej współpracy, oferując im kolejne kursy, konsultacje i inne formy wsparcia i kontaktu z Tobą. Dzięki temu zbudujesz swoją pozycję eksperta i zyskasz lojalnych kursantów, gotowych na kolejne etapy edukacji.

 

Opublikuj kurs, a my go sprzedamy!

eduj.pl to coś więcej niż platforma do publikowania kursów online. To partner, który oferuje kompleksowe wsparcie w zakresie marketingu i sprzedaży, od pozycjonowania SEO, przez media społecznościowe i płatną reklamę. Dzięki eduj.pl, możesz skupić się na tworzeniu wartościowych treści, mając pewność, że Twoje kursy osiągną sukces, dzięki zespołom specjalistów, którzy dla Ciebie pracują. Nie czekaj więc, wykorzystaj potencjał eduj.pl i pozwól, aby Twoje kursy dotarły do szerokiego grona odbiorców.

Chcesz poznać więcej korzyści jakie eduj.pl oferuje twórcom? Wpadnij na naszego YouTube!

Dołącz do nas!