Logo
Zostań autorem

Koszyk jest pusty

0

Kategorie

  • Chcesz się dzielić wiedzą?

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła? Kliknij tutaj
Czy warto podążać trendami tworząc kursy online?

Trendy w kursach online

Nie chcesz czytać? Obejrzyj film na YouTube!

Zastanawiasz się nad swoim kursem online, ale nie jesteś do końca przekonany czy warto? Może masz sporo pomysłów i nie wiesz: który sprawdzi się najlepiej? Które z pomysłów warto wdrożyć do swojego kursu? W tym artykule mamy dla Ciebie 7 największych trendów w kursach online na rok 2023.

Perspektywy

Prognozy finansowe co do rynku kursów online i edukacji internetowej są bardzo obiecujące. W 2020 roku rynek ten był wart 725 mld. złotych globalnie. Przewiduje się, że do 2026 roku wartość wzrośnie ponad dwukrotnie, przekraczając 1,5 bln. złotych. Do tego wszystkiego, Polska znajduje się w TOP 5 krajów świata, w których najszybciej wzrasta zainteresowanie e-learningiem—to świetne wieści!

Mówiąc wprost: ludzie otworzyli się na naukę przez internet. Sięgają po nią coraz częściej, ponieważ jest wygodna, niezależna od miejsca i czasu, a do tego jest jeszcze sporo rynku do zagospodarowania i zgarnięcia przez kolejnych twórców. A jakie są najważniejsze trendy na najbliższy rok?

1. Mobilność

Coraz więcej osób uczy się korzystając właśnie z telefonów i urządzeń mobilnych, dlatego wygrywają platformy, które są dostosowane do tego typu urządzeń.

Zadbaj, by Twój kurs był dostępny mobilnie

2. Elastyczność i lekcje na żądanie

Użytkownicy doceniają swobodę i chcą się uczyć wtedy, kiedy sami o tym zdecydują. Jedni chcą się uczyć przy biurku, inni robią to na spacerze, w podróży albo np. robiąc cardio na treningu na siłowni. Dlatego wygrywają kursy, które można odpalić w dowolnym miejscu, w dowolnym czasie, na żądanie.

3. Mikro-learning

Mikro-learning, czyli krótkie, kilkuminutowe lekcje zamiast gigantycznych bloków czasowych. Krótkie, to znaczy od 3 do 12 minut, żadnych wielkich “kolubryn” po godzinie czy dwóch, żadnych niepociętych nagrań z webinarów—tego ludzie mają już dość.

4. Scenariusze

Randomowe porcje wiedzy, na każdy temat i zupełnie bezpłatnie, możemy znaleźć na YouTubie. Taka jest prawda i to dlatego ludzie już nie chcą płacić za wiedzę, ale za zdobywane kompetencje. Zamiast przedstawiać suche fakty, lepiej jest wrzucić uczestnika w jakiś scenariusz. Tutaj wygrywać będą wszelkiego rodzaju stadia przypadków, różne schematy, szablony, przez które kursant będzie przechodził w trakcie nauki. Taki format to coś, co już teraz bardzo dobrze się sprzedaje i będzie sprzedawać się jeszcze lepiej.

Zamiast mówić np. "Zasada nr 5: zadbaj o feedback w przyjaznej atmosferze", pokaż konkretnie, jak taką przyjazną atmosferę zbudować. Pokaż konkrety, daj schemat, zaprezentuj scenariusze, a najlepiej kilka; coś w rodzaju: jak udzielać feedbacku osobie takiej, jak innej, itd.. Oczywiście dużo zależy od tematyki Twojego kursu, ale zawsze jest tam miejsce na gotowe scenariusze.

Nie bój się podawać konkretów

5. Praca nad projektem

Kolejny świeżutki trend, który wybija się na rynku kursów online. Na czym polega? Weźmy taki przykład: zamiast tworzyć kurs pod tytułem "Jak nagrywać filmy", lepiej stworzyć kurs "Twój pierwszy film wideo" lub "Twój pierwszy profesjonalny film". Takie coś sprzeda się o wiele łatwiej, ponieważ jest obietnica, że coś się wydarzy, a kurs nie będzie tylko suchym zdobywaniem wiedzy—będzie tu jakiś konkretny efekt, jakaś konkretna kompetencja.

Oczywiście do tego wskazana jest relacja z autorem, twórcą, czy prowadzącym danego kursu, którą umożliwia Ci panel dyskusyjny. Każdy kurs ma miejsce, gdzie jego uczestnicy mogą dzielić się swoimi spostrzeżeniami, zadawać pytania, mogą nawiązać bezpośredni kontakt z autorem kursu. Ten panel dostępny jest dla uczestników i dla autora, dzięki czemu możliwa jest dyskusja i zastosowanie tego trendu.

6. Wizualizacja danych

Infografiki, wykresy, ikony, smart-arty i wszystko co obrazuje dane zamiast suchych faktów, bloków, tekstów czy tabel z nie przeanalizowanymi, nie omówionymi, nie pokazanymi liczbami. Nawet jeśli będziesz to omawiać, to trendy zarówno na ten rok, jak i na najbliższe lata—wskazują, że warto zadbać o wizualizację danych.

Zobrazuj dane dla odbiorcy, by lepiej przyswajał informacje

7. Gamifikacja

Gamifikacja przewija się w słowniku twórców kursów i szkoleń stacjonarnych od ładnych paru lat. Niestety przez brak dostępności, czy brak narzędzi, wielu rozwiązań nie dało się wdrożyć. Ale jest kilka bardzo prostych do wdrożenia, i bardzo mocno zwiększających zaangażowanie uczestników, które jednocześnie sprawiają, że kursanci jeszcze bardziej przykładają się do nauki.

Rozwiązaniem takim są testy. Do każdego swojego kursu możesz stworzyć testy, które będą sprawdzały wiedzę Twoich kursantów, a jest to coś, co naprawdę podnosi zaangażowanie, zarówno w proces uczenia, jak i w kończenie każdego kursu.

Kolejny element gamifikacji to paski postępu, które procentowo i na wykresie pokazują nam ile kursu już przerobiliśmy. Kiedy wejdziemy w kurs, od razu widzimy, które lekcje mamy ukończone, a które jeszcze nam zostały do przerobienia.

Na koniec, gdy uczestnik przerobi 100% lekcji oraz poprawnie odpowie na pytania w teście, otrzyma certyfikat ukończenia kursu. Ten pojawi się dla niego w formie pliku PDF i jest gotowy do pobrania i wydrukowania.


Tak właśnie przedstawia się 7 największych trendów na najbliższy rok, a prawdopodobnie i na nadchodzące lata. Jakie są Twoje plany związane z kursami online na ten rok? W najbliższym czasie przygotujemy dla Ciebie serię materiałów edukacyjnych, dotyczących wszystkiego o tworzeniu kursów. A tymczasem, jeżeli zamierzasz zostać autorem (być może nie pierwszy raz ;) )—znasz już najnowsze trendy, którymi warto podążać :)